Kto jest faktycznym liderem na rynku EV?

[2021-04-06] Kto jest faktycznym liderem na rynku EV?

Tesla o której możnaby napisać nie jedną książkę co najciekawsze wcale nie swoimi samochodami zwojowała rynek aut elektrycznych. Stało się to za sprawą logistyki a także podejścia do auta w zupełnie nowy i niespotykany dotąd sposób.
Myślę że ramy pojazdów EV powinno się podzielić na z przed Tesli i po niej ze względu na to że ewidentnie większosć obecnych producentów wzoruje się na jej rozwiązaniach. Jako pierwsi pomyśleli o tym że problemem elektryków nie jest wcale ich zasięg a miejsca w których można je ładować i stąd mając na bieżąco informacje dotyczące w których miejscach użytkownicy pojazdów mają najmniej energii (ciągłe bycie online oraz miliony danych przesyłanych do bazy na bieżąco daje taką możliwość) tak aby stale móc rozwijać ilość dostępnych szybkich ładowarek dla swoich klientów. Dodatkowym game-changerem którego przed Teslą nie wprowadził żaden inny producent to brak przymusowych przeglądów pojazdu, skoro auto jeździ to po co masz wydawać pieniądze na przegląd? Wynika to również z faktu iż duża część awarii Tesli wynikała z software który dało się naprawić po telefonicznym kontakcie z Teslą, ba nawet w momencie w którym coś realnie się psuje są w stanie pobrać na bieżąco dane z pojazdu z informacją która dokładnie część się popsuła. Następnym ważnym aspektem są aktualizacje oprogramowania over the air dzięki temu nie ma potrzeby przyjeżdzania do serwisu i wgrywania aktualizacji a każdy może ją pobrać do swojego auta będąc podłączonym do wifi szybko i bezproblemowo. Poza nowymi funkcjami dodaje nam to również zasięg oraz moc silnika poprzez optymalizację użycia silników oraz przeniesienia mocy na koła. Jednak nie można powiedzieć że ta marka jest kompletnie wolna od wad, ja osobiście widzę w niej trzy problemy.
Pierwszym z nich jest fakt iż Tesla jako dość młoda marka na rynku niestety nie jest w stanie sprostać popularności, powoduje to że klient w oczekiwaniu na serwis lub części nie jednokrotnie jest zmuszony do oczekiwania około 3 miesiące na to aby jego auto ponownie było gotowe do użytkowania. Drugim z problemów jest jakość materiałów i faktycznie w porównaniu z wyglądem np. Porsche modele Tesli wyglądają jak bardzo zaawansowany technologicznie ubogi brat, moim zdaniem wynika to jednak z optymalizacji kosztów, samochody Tesli mogłyby wyglądać dużo lepiej i być wykonane z dużo lepszych materiałów, ale cena nie byłaby wtedy tak przystępna więc jak zwykle coś za coś. Ostatnim z problemów jest niebywała popularność tej marki i chęć posiadania Tesli przez użytkowników obecnie czas oczekiwania na pojazd nie jednokrotnie przeracza 6 miesięcy, a nawet zamawiając auto nie mamy konkretnej daty odbioru- jak będzie to będzie. Szczególnie europejski klient chce mieć to na już bo przecież płaci i to nie mało.
Wszystkie te aspekty powodują że Tesla pomimo bycia prekursorem musi skupiać się na problemach które w innych markach nie występują ponieważ gonienie rozwiązań technologicznych jest dużo szybsze niż tworzenie kolejnych linii produkcyjnych oraz poprawa jakości. W ten oto sposób dochodzimy do pytania, jak długo Tesla da radę utrzymać tytuł Króla EV?


Widać jak na dłoni że większość szczególnie europejskich marek odpuściła już próba elektryfikacji swoich marek poprzez rozwiązania hybrydowe i ich poligon doświadczalny czyli F1. Wiele marek nie tylko motoryzacyjnych a także wokoło ich powoli odchodzi od królowej motorsportu przenosząc się do bardziej przyszłościowej walki na terenach Formuły E. Nie ma się co oszukiwać jest to doskonały poligon doświadczalny a także możliwość uzyskania technologii i informacji na temat przeciążeń a także możliwości rozwoju swojej gamy pojazdowej.


Na rynku europejskim obecnie doszło do walki o tytuł lidera aut EV na świecie konkurencja jest dość mocna jednak nie wszyscy są w stanie walczyć równo. Jednym z najbardziej promujących rozwiązania elektryczne jest grupa VW mając dość duże zaplecze finansowe oraz zróżnicowaną ofertę zaczynając od Volkswagena a na Porsche kończąc. Wiele rozwiązań obecnie wykorzystywanych jest na patentach Tesli ale wykorzystanie są w Niemiecki stylu oraz bardziej przystępnym dla naszych rynków. Ceny aut w ich grupie zaczynają się od 82 tysięcy za Skode Citigo a na ponad milionie złotych kończąc jeśli mowa o Taycanie Turbo S. Marka Porsche już jakiś czas temu stwierdziła że priorytetem dla nich jest odnoszenie sukcesów i rózwój w formule E (nie bez powodu również całkiem niedawno Porsche kupiło dużą ilość udziałów w marce Rimac) być może szykuje się niemiecki elektryczny hypercar?


Mają mocno rozbudowaną gamę i prawdopodobnie będą działać w charakterystyczny dla siebie sposób, pokazuje to choćby nawet wyjście Audi z Formuły E ze względu na to że będą korzystać z technologii marki Porsche - http://www.autaelektryczne.pl/n348-porsche-taycan-turbo-vs-audi-e-tron-gt-rs.html
Są oni bardzo mocnym konkurentem dla marki Tesla i mają odpowiednie zaplecze do tego żeby móc w najbliższym czasie powalczyć o tytuł najlepszej marki EV na świecie.


Kolejną z marek które są mocnymi graczami jest Mercedes który również stara się elektryfikować swoją markę jak może. Nowy EQS, kolejne AMG będące już elektrykami to zapowiedź ich możliwości. Póki co zaczynają ostrożnie i spokojnie jednak być może nowy model "Gwiazdy" będzie na tyle dobry by móc powiedzieć o Mercedesie jako o poważnym kandydacie do zostania królem także i w auta elektrycznych. Ich mocną stroną jest na pewno zdobywania wielu km na autonomicznej jeździe swoich pojazdów ciężarowych, bo w końcu kto robi więcej km drogami jak nie truckersi? Tutaj również widać dobre wykorzystanie patentów marki Tesla z dodatkiem królewskich szat mercedesa.


Największym niemieckim przegranym jest BMW- marka która już w 2013 roku wypuściła swoje pierwsze elektryki świetny pomysł niestety był to falstart, wpompowali w ten projekt mnóstwo euro jednak okazało się że nie mają szans z podejściem i rozwiązaniami Tesli, gwoździem do trumny było uwolnienie przez Tesle patentów w 2014 roku co spowodowało że wszystko to na co oni musieli wydać mnóstwo pieniędzy inni producenci dostali od tak, za darmo. Oczywiście prawdą jest że modeli I3 jest bardzo dużo jednak nie pasują one do marki BMW są jak nie umiejący się zachować brat którego wstydzi się rodzina. Ratunkiem dla nich była formuła E, w której zresztą byli od samego początku, dzięki temu pozwoliło to im zniwelować przepaść która dzieliła ich od innych producentów. Było widać że marka z Monachium jest tam aby uzyskiwać know-how dotyczące technologii aniżeli na wygrywaniu. Obecnie cięcia kosztów powodują również ich wyjście z formuły E. Teraz BMW jest przed wydaniem swoich pierwszych "nowych" elektryków jednak z zapowiedzi rewolucji zostało niewiele. Dla samej marki BMW jest to próba wyrównania oferty EV jednak nie wystarczająca aby móc zbliżyć się do czołówki.


Najbardziej tajemniczym jest marka Jaguar która pomimo odnoszenia sukcesów nie produkuje zbyt wiele elektryków, jasne mamy I-Pace jednak cena względem tego co oferuje pojazd jest lekko mówiąc nieadekwatna, wydaje się iż patrzą oni raczej długodystansowo gdyż do 2025 marka planuje być w pełni elektryczna. Dodając do tego iż elektryfikacja Land Rovera zacznie się rok wcześniej raczej niestawiają oni na szybkie zwroty z inwestycji. W chwili obecnej Tesla sprzedaje więcej aut w USA niż Jaguar na całym świecie co myślę jest dostateczną odpowiedzią.

Ciekawe podejscie ma marka Renault która ewidentnie odpuściła EV sport a stawia raczej na auta miejskie i tutaj wchodzi na teren Nissana oraz jego Leafa i trzeba przyznać że dobrze mu to wychodzi. Dobry zasięg oraz wyposażenie powoduje że bije rekordy sprzedaży w miastach i wypożyczalniach pojazdów. Czy taka taktyka jest dobra długoterminowo ? Ciężko powiedzieć, wydaje się że Nissan z nową generacją Leafa, faktycznie odrobił lekcje i poprawił błędy 1 wersji, jednak nie jest czy to wystarcza?


Grupa Stellantis+ Tesla z DSem na czele ewidetnie woli walczyć o środek oferty konkurując z markami takimi jak Hyundai czy Kia aniżeli próbować podjąć rękawice Audi czy Porsche. Jest to odmienne podejście względem swoich spalinowych modeli które wyglądem oraz komfortem próbują konkurować z czołówką. Mają oni w końcu odpowiednie zaplecze i marki które mogłyby aspirować do bycia premium. Tutaj pokazuje się pomysł w grupie Francusko-Włoskiej i widać chęć modyfikowania swoich spalinowych modeli na elektryczne ponad rewolucję. Trzeba jednak wziąć pod uwagę że wiekszość marek z ich wachlarza jeszcze nie zaprezentowała swoich prawdziwie elektrycznych pojazdów więc nie powinno się spisywać ich na starty. Trzeba będzie na to jeszcze chwilę zaczekać, ze względu na to że nie mają takiej potrzeby. Tesla mocno zaniża ich normy emisji spalin i będą musieli się tym martwić po 2025 roku.  Jest to jednak raczej niebezpieczna droga, gdyby po roku 2025 nie dogadali się z Teslą i nie mieli odpowiedniej normy emisji kary które będą musieli płacić raczej przewyższą dochody wszystkich tych marek razem wziętych.

Wielu producentów z Japonii czy Korei stawia raczej na niższą półkę i auta które mają być dość tanie z całkiem dobrymi zasięgami, modele takie jak Kia E-Niro czy wyżej wymieniony Nissan Leaf są naprawdę ciekawymi modelami i możnaby powiedzieć że naprawdę dobrze pomyślane brakuje im jednak własnej gamy ładowarek i klienci tych marek muszą się opierać na tym co oferują lokalne kraje.

Pojawia się jednak jeszcze zupełnie inny oraz nowy zawodnik, szczególnie ciekawy dla naszego rodzimego rynku. Są to chińskie marki które oferuje bogate wyposażenie (niektóre z modeli są kopiami praktycznie 1:1) w dużo niższej cenie. W końcu nie ponoszą kosztów rozwoju, oraz nowych technologii o po prostu kopiują gotowe i sprzedają je taniej. Widzimy to na przykładzie choćby Nio ET7, jest to flagowy model chińskiej markii Nio który na papierze wypada lepiej niż Tesla Model S a możemy go dostać za ułamek jej ceny. Marka Nio również klasyfikuje się w Formule E jednak myślę że oni mają do ugrania więcej niż reszta marek. Po pierwsze tak jak wspomniałem technologia, ale to co ma dla nich większe znaczenie to rozgłos. W końcu marka z chińskimi korzeniami ma okazje pokazać się światu i każdy kto będzie oglądał FE o niej usłyszy.

W tym miejscu jednak ostudziłbym optymizm z kilku względów po pierwsze jak mówi stare Polskie przysłowie "obiecanego wiele się zmieści" nie znamy jeszcze realnych osiągów oraz zasięgów tych pojazdów, po drugie ciężko wyobrazić sobie jakiś dobrze rozbudowany serwis Chińskiej marki która jest w etapie raczkowania przynajmniej na rynku Europejskim. I po trzecie tak jak większość chińskich produktów ich głównym problemem jest jakość, po czasie prawdopodbnie każdy element tego pojazdu może trzeszczeć i stukać. Stąd też ostudziłbym entuzjazm a raczej traktował to jako ciekawostkę.


Wracając jednak do głównego tematu, myślę że póki co Tesla ma się dobrze i dopóki za jej sterami stoi Elon Musk może być spokojna, w końcu nie bez powodu uwolnił on patenty, a także inwestowanie w energie odnawialną która będzie coraz to droższa a także przede wszystkim inwestycje w zbieranie danych. Żyjemy w świecie w którym to dane i informacje decydują o wygranej bądź porażce, a ilość danych zbieranych przez Tesle w każdej sekundzie użytkowania pojazdu jest wręcz niesamowita. Dodatkowym aspektem który odróżnia Tesle od innych marek jest niesamowita wręcz akceptowalność wad przez ich klientów, możnaby to wręcz porównać do użytkowników Apple którzy są coraz to bardziej wyznawcami niż użytkownikami.
Wnioski które można wysunąć to fakt iż póki co Tesla jest bezpieczna biorąc pod uwagę, obietnice wypuszczenia Roadstera2 oraz Cybertrucka a także wejscie na rynek transportowy powoduje że ich poziom technologiczny nadal będzie powodował dominację na rynku, a jaka jest wasza opinia?



 

Wybrane Realizacje
Darmowa konsultacja
Darmowa konsultacja dotyczaca samochodow
   Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu zgłoszenia zgodnie z RODO przez firmę iPolska, jako administratora danych zgodnie z Polityką Prywatnośći oraz Prywatnością Polityki Cookies.

Auta Elektryczne

Kreska pozioma

Auta Elektryczne są na bieżąco ze wszystkim, co najważniejsze dla branży elektromobilności. Dla Ciebie przekraczamy granice wychodząc poza stereotypowe myślenie o samochodach i ich możliwościach.
Dla Ciebie testujemy i wybieramy najlepsze rozwiązania.

Słoneczny garaż
Na naszych stronach znajdziesz zarówno elektryzujące oferty samochodów elektrycznych, ładowarek do aut elektrycznych jak również kompletne elektrownie słoneczne do zasilania Twojego domu oraz samochodu.

Elektromobilność jest naszą pasją i powołaniem, dlatego już dziś serdecznie zapraszamy do naszego świata "pozytywnej" energii!

Zobacz więcejO nas - oferujemy samochody elektryczne i hybrydowe

Zapisz sie na newsletter!
© 2021 AutaElektryczne.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Auta elektryczne, Dystrybutor Tesla Kalisz, Dealer samochodów elektrycznych Tarnów