Auta elektryczne, czyli czas na zmianę myślenia

[2019-08-08] Auta elektryczne, czyli czas na zmianę myślenia

Setki tysięcy lat temu baliśmy się ognia, kilkaset lat temu obawy budziło wiele innych wynalazków, które dziś uznajemy za elementy codzienności: lokomotywy, samochody z silnikami spalinowymi czy też prąd elektryczny. Przełomowe odkrycia często powodowały, że początkowo wprowadzano bezsensowne zakazy i podsycano strach przed czymś, co było nowe, lecz – jak teraz wiemy – nieuniknione.

Motoryzacja jest z nami od ponad 200 lat. Ma różne oblicza. Samochody wykonują mnóstwo zadań, a na przestrzeni wieków wykorzystywano w nich wiele różnych rozwiązań, także tych związanych ze sposobem, w jaki są napędzane. Pierwszy pojazd mechaniczny napędzany silnikiem wykorzystywał energię pary, później jednak stosowano pierwsze silniki elektryczne wraz z masywnymi i mało wydajnymi akumulatorami, a następnie – jednostki spalinowe na różne rodzaje paliwa, w tym olej napędowy i benzynę. Dziś dokonuje się kolejna rewolucja, bo choć samochody na prąd to rzeczywiście żadna nowość, to jednak dzięki współczesnej technice w końcu osiągają one możliwości, które stawiają je na równi z samochodami z napędem spalinowym.

U wielu z nas, gdy ktoś wspomina o autach na prąd, natychmiast zapala się czerwona lampka. A co z zasięgiem? Przecież samochody elektryczne są drogie! Dlaczego mam czekać wiele godzin, żeby naładować akumulatory? To bardzo typowe wątpliwości, które przedstawiają wszyscy ci, którzy swoją wiedzę o elektrycznej motoryzacji czerpią z publikacji sprzed kilku lat.
Teraz jest inaczej.

Członek zarządu marki Volkswagen ds. sprzedaży Jurgen Stackmann podczas konferencji dotyczącej nowego elektrycznego modelu ID.3 wspomniał o tych mitach. Zasięg zbyt mały? Czas ładowania za długi? Ceny zdecydowanie za wysokie, a samochody mało atrakcyjne? Stackmann podkreślił, że to właśnie były powody, przez które wiele osób omijało elektryczne samochody szerokim łukiem i decydowało się na zakup auta z silnikiem spalinowym. Przedstawiciel Volkswagena zaznaczył jednak, że o ile jeszcze niedawno faktycznie można było mieć podobne wątpliwości, o tyle teraz, gdy na rynek trafia ID.3, nie znajdują one uzasadnienia. Nadchodzi nowa era.

Jürgen Stackmann podkreśla, że trójka w nazwie Volkswagena ID.3 oznacza m.in. to, że firma wchodzi w nowy, trzeci rozdział swojej historii, po Garbusie i Golfie. Cyfra ta pokazuje też oczywiście, do której klasy należy nowy elektryczny model. Trójka w wewnętrznej nomenklaturze Volkswagena oznacza auta kompaktowe. Członek zarządu marki dodaje, że liczba „3” jasno wskazuje także na to, że firma ma rozległe plany, bo przecież są liczby poniżej i powyżej trójki. Można zatem spodziewać się w rodzinie ID zarówno mniejszych, jak i większych aut elektrycznych.

Wkrótce każdy, kto postanowi kupić zeroemisyjny samochód, będzie mógł wybrać model, który idealnie wpasuje się w jego potrzeby i gust. Takich osób będzie na pewno coraz więcej, ponieważ problemy dotyczące aut na prąd, o których wspomniał Jürgen Stackmann, właśnie odchodzą w zapomnienie. Weźmy choćby kwestię zasięgu. Faktycznie, w przypadku wielu konstrukcji jest to problem. Wczesne auta na prąd mogły przejechać bez ładowania około 50 km, te droższe i nowocześniejsze – około 150 km. Wprawdzie to liczba kilometrów, która zwykle okazuje się wystarczająca w miejskim ruchu, jednak taki zasięg zmusza, niestety, do częstego podłączania auta do gniazdka.

Volkswagena ID.3 będzie można ładować raz w tygodniu lub nawet rzadziej. Nawet najtańsze warianty tego modelu, z baterią o najmniejszej pojemności, przejadą około 330 km, i to według restrykcyjnej procedury WLTP, która pokazuje realne wartości uzyskiwane w trakcie normalnej eksploatacji. Co więcej, w wariancie z największą baterią ID.3 będzie mogło przejechać bez ładowania nawet 550 km! To oznacza, że typowy użytkownik poruszający się po mieście naładuje swoje auto nawet raz na dwa tygodnie. A jeśli zajdzie taka potrzeba, bez problemu da się ruszyć elektrycznym Volkswagenem w trasę. Realna będzie podróż z Warszawy nad morze lub do Krakowa.

A sam proces ładowania? Wiele osób sądzi, że jest on kłopotliwy i długotrwały. W przypadku ID.3 problem ten nie istnieje. Funkcja szybkiego ładowania, dostępna seryjnie, pozwala naładować akumulatory samochodu w pół godziny – w tym czasie ID.3 zwiększy swój zasięg o 260 km! Warunkiem jest jednak podłączenie samochodu do ładowarki, w której płynie prąd stały o mocy od 100 do 125 kW. W Polsce powstaje już coraz więcej urządzeń z takimi możliwościami, inwestorzy zapowiadają zaś kolejne dziesiątki lokalizacji. Wkrótce zatem swobodnie skorzystamy z elektrycznych samochodów także poza dużymi miastami. Nowe ładowarki są uruchamiane przy autostradach, drogach ekspresowych, a także przy najważniejszych drogach krajowych. Ich liczba będzie bardzo szybko rosnąć. Warto przy tym wspomnieć, że w pełni elektryczne samochody mają pozytywny wpływ na obniżenie łącznej emisji CO2, i to niezależnie od sposobu wytwarzania energii elektrycznej. Także w Polsce, gdzie auto elektryczne biorąc pod uwagę caly „cykl życia” samochodu (uwzględniając jego produkcję) według badań Uniwersytetu z Brukseli emitować będzie 25 proc. mniej dwutlenku węgla, niż samochód z silnikiem diesla.

Kolejny mit, który powstrzymuje przed zakupem auta na prąd, to bardzo wysokie koszty. Tymczasem nowy Volkswagen ID.3 z silnikiem elektrycznym ma w Polsce kosztować około 130 tys. zł, a to cena porównywalna z popularnymi modelami niemieckiej marki, napędzanymi silnikiem spalinowym.ładowo serwis ma kosztować o około 30 proc. mniej.

Oczywiście, niektórzy mogą mieć wątpliwości, czy takie modele, jak ID.3, to początek rewolucji w motoryzacji podobnej do tej, którą zapoczątkował legendarny Garbus lub równie popularny Golf. Nie jest to jednak przesada. O ile dwa doskonale znane modele Volkswagena dały milionom ludzi możliwość posiadania własnego samochodu, a z czasem także dostęp do najnowszych technologii i najwyższej jakości, o tyle ID.3 stanowi trzeci rozdział o strategicznym znaczeniu w dziejach Volkswagena. Model ten, jak twierdzi Jürgen Stackmann, ma być punktem odniesienia dla konkurentów. ID.3 to auto, które idealnie sprawdzi się w codziennej eksploatacji, ale też jest wyposażone w nowoczesne technologie, a przy tym przestronne i atrakcyjne wizualnie. Każdy, kto choć raz spróbuje przejażdżki elektrycznym samochodem, doceni jego zalety: ogromną przyjemność z jazdy, dostępność mocy już od naciśnięcia pedału gazu, czy też ciszę, która panuje w kabinie podczas jazdy. Te cechy – obok zerowej emisji spalin – sprawią, że elektryczne samochody dokonają rewolucji w motoryzacji.

Źródło: www.e-mobility.onet.pl

 

Wybrane Realizacje
Darmowa konsultacja
Darmowa konsultacja dotyczaca samochodow
   Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu zgłoszenia zgodnie z RODO przez firmę iPolska, jako administratora danych zgodnie z Polityką Prywatnośći oraz Prywatnością Polityki Cookies.

Auta Elektryczne

Kreska pozioma

Auta Elektryczne są na bieżąco ze wszystkim, co najważniejsze dla branży elektromobilności. Dla Ciebie przekraczamy granice wychodząc poza stereotypowe myślenie o samochodach i ich możliwościach.
Dla Ciebie testujemy i wybieramy najlepsze rozwiązania.

Słoneczny garaż
Na naszych stronach znajdziesz zarówno elektryzujące oferty samochodów elektrycznych, ładowarek do aut elektrycznych jak również kompletne elektrownie słoneczne do zasilania Twojego domu oraz samochodu.

Elektromobilność jest naszą pasją i powołaniem, dlatego już dziś serdecznie zapraszamy do naszego świata "pozytywnej" energii!

Zobacz więcejO nas - oferujemy samochody elektryczne i hybrydowe

Zapisz sie na newsletter!
© 2016 AutaElektryczne.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Auto elektryczne, Dealer aut elektrycznych Toruń, Dystrybutor aut elektrycznych Zakopane