9 mitów o autach elektrycznych

[2017-10-30] 9 mitów o autach elektrycznych

Nie tak dawno, ukazał się artykuł w serwisie Cleantechnica i Gas2, wskazujący na mity i niedomówienia dot. aut elektrycznych. Pozwoliliśmy sobie go przetłumaczyć i nieco rozwinąć.

Nowe idee zawsze powodują pewnego rodzaju nerwowość wśród ich odbiorców Przykładem może być działalność grupy UBER na całym świecie, która z jednej strony jest silnie krytykowana, z drugiej dostarcza produkt, który cieszy się wysokim zainteresowaniem. Auta elektryczne i hybrydowe nie są narażone na tak silną krytykę, jednakże często przy okazji rozmów na temat tego szczególnego segmentu motoryzacji, pojawiają się sprzeczne i niejasne opinie, które bywają oparte jedynie na szczątkowych informacjach, niepodpartych źródłami.

Nie zapomnijanmy przy tym o grupach interesu, zgromadzonych wokół tradycyjnych napędów, dla których elektromobilność stała się ogromnym zagrożeniem.

Przejdźmy już do rzeczy.

1. Produkcja auta elektrycznego emituje więcej CO2, w porównaniu do tradycyjnych aut.

Badanie pokazują, że produkcja auta elektrycznego zużywa znacznie więcej energii, niż wytworzenia konwencjonalnego samochodu. Różnica ta jest widoczna szczególnie przy produkcji baterii zasilających auta elektryczne. Mercedes, tworząc model klasy B Electric produkuje około 45 % całkowitej emisji CO2. W porównaniu do tradycyjnej klasy B, jest to 18 %. Oznacza to, że pozostałe 55 % w przypadku auta elektrycznego, jest wytwarzane w trakcie jego użytkowania (przez wiele lat).
Należy więc przyznać rację, że dopóki samochód elektryczny nie zostanie wyprodukowany, wyemituje więcej CO2 do atmosfery. Jednakże, już po dostarczeniu auta do klienta, tradycyjne silniki szybko nadrabiają te różnice. Jaka jest sumaryczna różnica? Wiele zależy od sposobu użytkowania podanych pojazdów, jak i samego ładowania auta. Idealnym rozwiązaniem, które jest wykorzystywane przez AutaElektryczne.pl jest ładowanie auta elektrycznego stacją ładowania, zasilaną energią słoneczną. Obecnie, wiele właścicieli aut elektrycznych i hybrydowych korzysta z publicznych stacji ładowania, które w większości zasilane są energią wytwarzaną z paliw kopalnych. W tym przypadku, różnica w emisji szkodliwcyh substancji do atmosfery wynosi od 25% do 64%. W państwach, gdzie energia pochodzi w dużym zakresie ze źródeł odnawialnych (np. Szwecja), pojazdy elektryczne emitują nawet o 85 % mniej CO2, niż samochody spalinowe. Wynika z tego, iż w dużej mierze zakres emisji CO2 do atmosfery zależy (jak na razie) od właścicieli ekologicznych aut. Korzystając z własnych elektrownii fotowoltaicznych, mogą w ogromnej mierze przyczynić się do poprawy jakości powietrza w otaczającym ich środowisku.

 

2. Baterie aut elektrycznych to tykająca bomba ekologiczna

Akumulatory napędzające auta elektryczne nadają się do recyklingu. Około 95% materiałów użytych do budowy baterii nadaje się do ponownego użytku, więc jest mało prawdopodobne, iż trafi ona bezpośrednio na śmietnik. Jest to jeden z najważniejszych argunentów koncernów paliwowych, które jak dotąd nie zauważyły następstw własnych działań względem środowiska naturalnego (np. BP, 2010, Zatoka Meksykańska). Wiele firm już teraz eksperymentuje z ponownym wykorzystaniem zużytych akumulatorów, które mogą znaleźć zastosowanie w domu czy w powierzchniach komercyjnych.

3. Auta elektryczne wytwarzają więcej cząstek stałych

Teoria jest ta podparta faktem, iż auta elektryczne korzystają z ciężkich baterii, więc i sama ich masa całkowita jest większa niż auta klasycznego. Pierwszą kwestią, jaką należy wziąć pod uwagę, jest to, że istnieją dwa rodzaje cząstek stałych- te o wielkości poniżej 2,5 mikrona i te do 10 mikronów. Małe cząstki mogą dostać się do krwiobiegu, natomiast te większe niekoniecznie. Praktycznie wszystkie cząstki do 2,5 mikrona pochodzą z silników spalinowych. Porównując ciężar e-Golfa do tradycyjnego Golfa, to jest + 500 kg, jest zbyt mały, aby miał znaczącą różnice. Dodatkowo, kurz hamulcowy także jest źródłem większych cząstek stałych. Auta elektryczne odzyskują energię podczas hamowania (hamowanie rekuperacyjne), co dużej mierze ogranicza zużycie klocków hamulcowych. Jak podaje jeden z właścicicieli auta elektrycznego, klocki hamulcowe po 50.000 km są zużyte w 50%.
 

4. Auta elektryczne ograniczają korzystanie z transportu publicznego

Co raz więcej europejczyków korzysta z publicznych środków komunikacji i ciężko znaleźć płaszczyznę, na której auta elektryczne mogłyby powodować zmniejszenie zainteresowania transportem publicznym. Ponadto, transport publiczny dzięki zastosowaniu silników elektrycznych sam staje się ekologiczny i przyjazny dla środowiska. Analiza norwskiej strony TU pokazuje, iż osoby nabywające auta elektryczne i równocześnie przestają korzystać z publicznego systemu transportu to jedynie 5% ogółu.

E-Pola

 

5. Samochody elektryczne zwiększają całkowitą liczbę samochodów na drodze

Dane pokazują, że większośc aut elektrycznych zastępuje wcześniejszy konwencjonalny pojazd. W około 1/3 przypadków auto elektryczne stanowi jedyny środek transportu w prywatnym gospodarstwie domowym. Mit ten bazuje na ograniczonym (jak na razie) zasięgu aut elektrycznych, który wpływa na traktowanie tego pojazdu jako dodatkowego. Właściciele auta elektrycznego korzystają jednak z tego środka transportu jak najczęściej, przekonując się do niego i wybierając następnie kolejney ekologiczny środek transportu.

 

6. Wytwarzanie baterii elektrycznych szkodzi środowisku naturalnemu

Wytwarzanie baterii litowo-jonowych wymaga operacji wydobywczych w celu pozyskania metali ziem rzadkich. Wszystkie operacje związane z wydobyciem są zwykkle niekorzystne dla środowiska, jednakże bez nich, nie moglibyśmy korzystać z komputerów, telefonów, a nawet i tradycyjnych aut spalinowych. Samo wydobycie ropy naftowej i innych paliw kopalnych wprowadza do atmosfery ogromną ilość CO2 i metanu.

 

7. Akumulatory aut elektryczne mają krótką żywotność i są drogie w wymienie

Dane pokazują, że w autach elektrycznych, np. w Nissanie Leaf, używanym jako taxi, po ok. 200 000 km baterie wskazują pojemność na poziomie 75%. Statystyki Tesli wskazują na utratę 5% pojemności dla pierwszych 80 000 km, a następne 5% po ok. 240 000 km. Podsumowując, właściciele Tesli mogą spodziewać się 90% żywotności baterii po przejchaniu ok 320 000 km.

 

8. Auta elektryczne nadmiernie obciążają sieć energetyczną

Większość ładowań aut elektrycznych odbywa się w domu, gdzie standardowa moc ładowania wynosi 3,2 kW. Badania przeprowadzone w Norwegii pokazują, że przy wzroście ilości aut elektrycznych do ok. 1,5 mln do 2030 r., ilość energii elektrycznej niezbędnej do ich naładowania wzrośnie o 3 %. W tym czasie z pewnością powstanie wiele prywatnych elektrownii fotowoltaicznych, jak i wiatrowych, które zwiększą ilość energii w domowych sieciach energetycznych i odciążą elektrownie.

 

9. Auta elektryczne nie zmniejszają zaniesczyszczenia powietrza, przenoszą je z jednego miejsca do drugiego.

Jedno ze sztandarowych argumentów przeciwko pojazdom elektrycznym wskazuje na wykorzystanie energii pochodzącej ze spalania węgla. Z tego względu, samo zanieczyszczenie powietrza zwiększa się w obrębie przedmieści (w pobliżu elektrownii), a zmniejsza w centrach aglomeracji. Ignorowany jest przy tym fakt, iż ilość OZE zwiększa się z miesiąca na miesiąc. Ponadto, auta elektryczne są bardziej wydajne niż samochód napędzany silnikiem spalinowym, co przekłada się na mniejszą ilość wydzielanych szkodliwych substancji. Wielu właścicieli aut elektrycznych posiada własne elektrownie fotowoltaiczne, które bezemisijnie napędzają ich samochody.

Jeśli chcielibyście więcej inforamcji nt. aut elektrycznych - zapraszamy do kontaktu. Postaramy się przybliżyć Ci wszystkie aspekty związane z przyszłością motoryzacji.

 

Wybrane Realizacje
Darmowa konsultacja
Darmowa konsultacja dotyczaca samochodow
CAPTCHA code
   Akceptuje regulamin i politykę prywatności

Auta Elektryczne

Kreska pozioma

Auta Elektryczne są na bieżąco ze wszystkim, co najważniejsze dla branży elektromobilności. Dla Ciebie przekraczamy granice wychodząc poza stereotypowe myślenie o samochodach i ich możliwościach.
Dla Ciebie testujemy i wybieramy najlepsze rozwiązania.

Słoneczny garaż
Na naszych stronach znajdziesz zarówno elektryzujące oferty samochodów elektrycznych, ładowarek do aut elektrycznych jak również kompletne elektrownie słoneczne do zasilania Twojego domu oraz samochodu.

Elektromobilność jest naszą pasją i powołaniem, dlatego już dziś serdecznie zapraszamy do naszego świata "pozytywnej" energii!

Zobacz więcejO nas - oferujemy samochody elektryczne i hybrydowe

Zapisz sie na newsletter!
© 2016 AutaElektryczne.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dystrybutor pojazdów elektrycznych Kalisz, Stacje ładowania samochodów elektrycznych, Montaż ładowarek do aut elektrycznych